23. joulukuuta 2012

Joulun taikaa

Nyt on jälleen yksi upea vuosi takana ja toinen, toivottavasti vieläkin upeampi edessä. Toivon kaikille lukijoille rauhallista ja lempeätä joulua. Nauttikaa takkatulesta, saunasta, jouluruuista, suklaasta, pakkasesta, joululauluista, yhdessäolosta, laiskottelusta... kaikesta siitä, joka tekee teidän joulupyhistänne rauhallisen ja ihanan.

Palaan joulupyhien jälkeen. Feliz navidad!! ♥

kermanvalkoista.blogspot.fi

19. joulukuuta 2012

Sata syytä olla onnellinen

Kiitollisuuden aiheita hyvin kiireisen viikon keskellä:

♥ Sain tänään suklaata


♥ Söin tänään suklaata 


♥ Sain ostettua pari joululahjaa tänään


Jouluvalot antavat ihanaa hehkua tähän muuten niin pimeään vuodenaikaan


♥ Näen rakkaat isovanhempani tänä viikonloppuna


Joulu on jo ovella


♥ Edessä on 9 tunnin yöunet

Kaikki kuvat: weheartit.com

14. joulukuuta 2012

Myyttejä sokerista (ja rasvasta) vol 2

Täällä jälleen, pitkän ja uuvuttavan viikon jälkeen. En voi uskoa että nyt on jo perjantai. Yhtenä iltana tulin kotiin töistä joskus yhdeksän jälkeen ja kaaduin sänkyyn iltapalan jälkeen, ajatukset huonoa omatuntoa täynnä. Mua harmittaa niin vietävästi etten ehdi tai jaksa kirjoitella tänne useammin, mutta uuden työn aloittamisen jälkeen olen tehnyt niin paljon duunia että moni muu asia on jäänyt. Opiskeluaikoina se oli paljon helpompaa kun pystyi itse vaikuttamaan omiin aikatauluihinsa. Pöh.

Onneksi on perjantai, ja luvassa on leffailta ja ehkä lenkki, ja tietenkin jotain hyvää ruokaa. :) Ruoasta puheenollen - kiehahdan aina hieman kun luen erinäisiä mielestäni enemmän tai vähemmän typeriä kommentteja ruoasta ja ruokavaliosta, ja siitä iänikuisesta rasvakammosta. Tässäpä loistoesimerkki, jonka olen nappanut Iltalehden nettisivuilta:

"Professori Marina Heinonen sanoo, ettei lisäaineiden vuoksi tulisi menettää yöuniaan. Professorin mukaan normaalia ruokavaliota noudattavalle ihmiselle ei ole lisäaineista haittaa.

Lisäainehysteria on sen sijaan nostanut esille uuden ongelman, joka on todellisuudessa huolestuttavampi ilmiö. E-koodeja korvataan ruokavaliossa usein rasvalla, sokerilla ja suolalla.
- Se on vallan harmillista ravitsemuksen kannalta, sanoo Heinonen.
- On menty siihen, että ostetaan turkkilaisia ja kreikkalaisia jogurtteja, tavallisten sijaan, ja niissä on hirveästi rasvaa"

No niinhän niissä on, ja hyvä niin! Kehomme ja aivomme tarvitsevat rasvaa, ilman sitä emme voi hyvin. Rasva myös antaa kaikelle ruoalle hyvän maun ja täyttää paljon paremmin kuin vähärasvaiset vastineet. Rasva ei myöskään tee meistä lihavia. Se joka näin väittää ei tiedä mistä puhuu. Olen vakuuttunut siitä, että hiilarit, ensisijassa sokeri ja vehnä, saavat meidät paisumaan. Miten muuten miljoonat ihmiset voivat laihtua vähentämällä hiilareita ja lisäämällä rasvan osuutta ruokavaliostaan?

lchf-klubben.se

En aio nyt syventyä siihen, että mielestäni kaloriteoria on täyttä puppua, mutta mainitsen silti, että olen joskus laskeskellut paljon kaloreita syön tyypillisen päivän aikana. Määrä vaihtelee 2000-2500 välillä. Kaiken kaloriteoriaa sisältävän järjen mukaan mun pitäisi lihoa lihomistani, mutta eipä se nyt ihan niin ole mennyt. Rasvakerrokseni on ohentunut huomattavasti siitä kun aloin syödä vähähiilarisesti (puhumattakaan siitä, että mm. vatsaoireeni hävisivät kokonaan). Ruoan rasva ei nimittäin jysähdä rasvasoluihin, vaan lihominen johtuu rasvaa varastoivasta hormonista eli insuliinista. Ja mikä nostaa sitä insuliinia? No sokeri ja muut hiilihydraatit. Erästä ruotsalaista ylilääkäriä lainatakseni: "On yhtä typerää luulla, että rasva lihottaa, kuin luulla, että vihannekset tekevät meistä vihreitä."

Ja ennen kuin joku miettii sydäntauteja, niin totean vielä etten ole lukenut yhtäkään tutkimustulosta, joka todistaisi tyydyttyneen rasvan haitallisuuden ja sen yhteyden sydän- ja verisuonitauteihin. En ole ainoa - ilmeisesti sellaista ei yksinkertaisesti ole olemassa, sillä kukaan ei vielä ole pamauttanut julkisuuteen luotettavaa tutkimusta tästä aiheesta. Päinvastoin, tulokset tulosten perään tuntuvat kertovan, ettei yhteyttä sydänkuolleisuuteen ole löydetty. Ja aina kun iltapäivälehdet uutisoivat "karppauksen vaaroista", lehdet viittaavat erinäisiin kyselytutkimuksiin, jotka kuulemma todistavat tämän "muotidieetin" vaarat. Ja kun sitten tutustuu tutkimustuloksiin huomaa, että osallistujat (jotka HUOM osallistuivat kyselytutkimukseen, eli heitä ei ole seurattu vaan he ovat saaneet itse vastata mielensä mukaan) ovat esim. vähentäneet tupakointia ja alkaneet liikkua hieman enemmän. Ja lopulta on epäselvää, miten osallistujat oikeasti ovat syöneet ja mitä johtopäätöksiä siitä pitäisi vetää.

Suosikkivertauksenani on aina ollut äidinmaito, joka on täynnä tuota kamalaa rasvaa jota Iltiksen asiantuntija niin pelkää. Virallisten suositusten mukaanhan meidän tulisi juottaa lapsillemme mieluiten rasvatonta maitoa heti imetyskauden jälkeen. Ilmeisesti asiantuntijat pelkäävät, että me tukimme pienten lasten verisuonet imettämällä rasvaista äidinmaitoa. Onhan se kamalaa, että luontoäiti on tehnyt noin hurjan mogan. ;)

Tutkimustuloksista vielä - niistä on myös ilmennyt, että sokerilla ja monilla taudeilla (esim. syövillä) on ainakin epäsuora yhteys. Ja niinhän tuossa maanantaina mainitsemassani Hesarin artikkelissakin on todettu: "Syövän ja sokerin välillä ei ole havaittu suoraa yhteyttä". Niin, puhuinkin epäsuorasta. ;) Pitäisikö Hesarin muuten seuraavan kerran valita joku muu henkilö vastailemaan kysymyksiin sokerin vaarallisuudesta kuin Suomen Sokerin tuotekehityspäällikkö ja tunnettu rasvakammoinen Ursula Schwab, jonka lausunnoista voisin kirjoittaa kokonaisen oman postauksen?

Noniin, tähän lopetan tämän saarnani. Tarkoituksena ei ole käännyttää ketään, haluan vain tuoda esille omat pohdintani ja mielipiteeni. Tiedän itse, että en ole koskaan voinut näin hyvin kuin nykyään, veren triglyseridiarvoni ovat tippuneet, kolesteroliarvoni parantuneet ja ulkonäkö kohentunut verrattuna aikaan, jolloin söin rasvakammoisesti. Tiesittekö muuten, että monet lääkärit suosittelivat potilailleen hiilareiden vähentämistä ruokavaliosta jo... 1800-luvulla! Monet lekurit tiesivät jo tuolloin, että leipä ym. hiilarit lihottavat ja että proteiini- ja rasvapitoinen ruoka sulattaa rasvakerrokset ja laittaa kehon kuntoon. Että minä rakastan tätä "muotidieettiäni"! :)

Ihanaa viikonloppua ja pusspuss!!

10. joulukuuta 2012

Myyttejä sokerista

Noniin, taas ollaan Hesarissa oltu vauhdissa. Maanantaiaamun Elämä-sivut ovat yksi parhaista osista koko viikon lehdessä, mutta aina välillä tekisi mieli vähän kysellä toimittajilta, että mitenköhän asian laita nyt oikeasti on. Varsinkin lehden käyttämät ravitsemusterapeutit laukovat välillä älyttömiä kommentteja.

"Myytti 10: Sokeri on terveydelle haitallisempaa kuin rasva

Vastaus: Totta ja tarua
Tärkeintä on kiinnittää huomiota siihen, mitä muuta ruuasta saa sokerin lisäksi. Jos kirpeä marjajälkiruoka jää syömättä ilman päälle ripoteltua sokerilusikallista, sokeria kannattaa lisätä. Marjojen terveellisyys ylittää sokerin haitat."

Kannattaa siis lisätä sokeria, että saa ne marjat suuhunsa, vaimitensenytoli? Ymmärrän pointin, mutta olen eri mieltä. Palaan asiaan myöhemmin tänään ja kerron silloin miksi.

Nyt töihin! :)

Edit. Mulle tuli pieni emergency-tilanne, joten en valitettavasti pysty nyt kirjoittamaan enempää. Palaan mahdollisimman pian.

8. joulukuuta 2012

Haussa: koti!

Olen jo joskus aiemmin kirjoitellut, että haluaisimme mieheni kanssa jo pikku hiljaa siirtyä omaan kotiin. Vuokra-asunnot ovat tulleet tutuiksi opiskeluvuosina, mutta nyt kun olemme molemmat työelämässä, tuntuu typerältä maksaa vuokraa taivaan tuuliin. Asiasta huolestuneina olemme nyt ottaneet askeleen kohti omistusasuntoa ja alkaneet metsästää omaa asuntoa ihan tosissamme.

Olen aina surffaillut asuntosivuilla ja unelmoinut siitä ensimmäisestä omasta asunnosta. Nyt kun omistusasunto näyttää yhä enemmän ajankohtaiselta, alan innostua ihan tosissani. Menemme itse asiassa huomenna ensimmäiseen näyttelyyn! :) Kyseinen asunto sijaitsee myös täällä Espoossa, ja se olisi aivan IHANA. Tämä toki siis kuvien perusteella, ja huomenna näemme millainen kämppä oikeasti on. Kävimme myös tänään Ikeassa suunnittelemassa tulevaa sisustusta. Emme aio sisustaa tulevaa asuntoa päästä varpaisiin Ikean kalusteilla, mutta pari helmeä sieltä kyllä löytyi:

Lipasto makuuhuoneeseen

Vihdoin kunnon vaatesäilytystä...


Lisäksi löysimme myös ihanan valkoisen TV-tason eräästä pienestä sisustusliikkeestä. Se oli tosin tällä hetkellä loppu, mutta vuodenvaihteen jälkeen liikkeeseen saapuu uusi erä tuotteita. Voi olla hieman aikaista toivoa, että meillä olisi oma koti jo tuolloin, mutta toivottavasti kuitenkin jo piakkoin ensi vuoden puolella. :)

3. joulukuuta 2012

Queen ♥

Jeeeee! Tilasin juuri liput ensi kevään Queen-musikaaliin Hartwall Areenalla. Olen hurja Queen-fani, fiilistelen sen musiikilla harva se viikko ja välillä tuntuu että sydän hyppää rinnasta ulos kun Freddie Mercury laulaa "....Ooooh, how I want to break free....". ;).


Musikaaleissa tulee käytyä ihan liian harvoin vaikka se on ehdoton suosikkikulttuurimuotoni. Hyviä musikaaleja ei aina ole tarjolla täällä Suomessa, mutta aina välillä tänne tuodaan produktioita joita ei yksinkertaisesti voi jättää väliin. Ja älkää ymmärtäkö väärin - olen nähnyt monta loistavaa suomalaista musikaalia. Näissä suuren maailman produktioissa on kuitenkin aina sitä erityistä taikaa. Paras koskaan näkemäni musikaali oli Broadwayllä, jossa kävimme ihailemassa Hairsprayn näyttelijäkaartia, lavasteita ja loistetta. Sydämeni jäi sinne, ja joku päivä on taas pakko hypätä Nykin koneeseen kohti upeita musikaalielämyksiä. Siihen saakka tyydyn kuitenkin ihan mielelläni Queniin. :)

1. joulukuuta 2012

Oi joulukuu

1.12. Onpa ihana päivä! Paitsi lauantai, myös joulukuun ensimmäinen päivä. Olen jouluihminen ja tykkään laittaa kotia joulukuntoon ja fiilistellä pimeyttä, lunta ja jouluvalaistusta. Nyt kun tänne pääkaupunkiseudullekin saatiin kunnon lumipeite on fiilis taas vähän talvisempi. Toppatakkikin pääsi tänään esiin piilostaan kun lähdimme lauantaiostoksille Selloon. Moni muukin oli ajoittanut shoppailunsa iltapäivään, sillä kauppakeskus oli ihan täynnä ja saimme myös jonottaa jonkin aikaa parkkihallissa ennen kuin löysimme parkkipaikan.

Tänään menemme ystäväpariskunnallemme syömään ja juhlistamaan joulukuun ekaa viikoloppua, eli palataan pian.  Nauttikaa lauantai-illasta! :)