31. lokakuuta 2012

Namein palautusjuoma ever

Vaikka tämä ilta kuluu vielä töiden parissa, oli mun pakko tehdä tällainen pikapäivitys tänne. Olin eilen juoksemassa (HIIT-treeni) töiden välissä, ja oli muuten tosi ihanaa. Suht pimeällä lenkkipolulla oli kiva nollata ajatukset ja kuunnella kuinka syksyn lehdet rapisivat jalkojen alla. Kun pääsin kotiin ja pohdin palautusjuoman sekoittamista, törmäsin mansikanmakuiseen protskupulveriin, jonka olemassaolon olin jo unohtanut.

Mansikanmakuinen proteiinijauhe + täysmaito = mansikkapirtelö, joka uppoaa vaikka jälkkäriksi. I LOVE IT!! Eikä jälkeäkään esanssisesta mausta jota pelkäsin :)

kermanvalkoista.blogspot.fi

29. lokakuuta 2012

Apuva!

Huoh mikä viikko! Edellinen siis. Nyt on jälleen maanantai ja toivon sydämeni pohjasta, ettei tästä viikosta tule samanlaista kaaosta kuin edellisestä (vaikka pelkäänkin pahinta).

Tein viime viikon ajan noin 12 tunnin työpäiviä, työmatkoineen päivistä tulikin sitten sellaiset lähemmäs 14 h. Jouduin töihin myös lauantaina, joten jaksamiseni on ollut koetuksella. Läksimme mieheni kanssa sitten heti lauantaisen työrupeamani jälkeen suoraan mökille, evakkoon tätä kaaosta. Onneksi sain viettää siellä ihanan lauantai-illan ja rauhallisen sunnuntain. Talviaikaan siirtymisen seurauksena sain myös nukkua ihanan pitkät yöunet. Tänään taidan painua sänkyyn jo ennen yhdeksää jotta jaksan taas huomenna aamulla töihin.

Harmittaa ihan vietävästi että laiminlyön tätä blogia, mutta tällä hetkellä en mahda muuta. :( Toivon mukaan pääsen kohta taas normaaliin päivärytmiin. Nyt villasukat jalkaan ja seuraamaan jotain hömppää telkkarista!

xoxo

22. lokakuuta 2012

Suklainen supersmoothie

Tässä loistava kick-startti tähän viikkoon - raakasuklaasmoothie, joka vie kielen mennessään ja täyttää vatsan. Sopii siis joko jälkkäriksi tai ihan aamu- tai välipalaksikin.

Chiasiemeniä voi käsittääkseni käyttää ihan suoraankin, mutta kun niitä liottaa vedessä, lopputuloksena on geelimäinen seos joka tekee hyvää vatsalle ja suolistolle.

kermanvalkoista.blogspot.fi

Raakasuklaasmoothie
2 annosta

1 rkl chiasiemeniä
kourallinen cashewpähkinöitä
1 banaani
8 taatelia
2 rkl raakakaakaojauhetta
steviaa
suolaa

Liota chia-siemeniä desissä vettä noin tunnin ajan. Laita cashewpähkinät likoon pieneen määrään vettä n. tunniksi jotta ne pehmenevät hieman (tämä ei ole pakollista, mutta näin pähkinät murenevat helpommin blenderissä).

Sekoita sauvasekoittimella kulhossa siemenet ja pähkinät, banaani, taatelit sekä kaakaojauhe. Lisää vettä sen verran, että smoothiesta tulee tarpeeksi löysä. Lisää lopuksi hieman steviaa ja ripaus (ruusu)suolaa tasoittamaan makuja. Nauti heti.

21. lokakuuta 2012

Sunnuntaifiilis

Oi jospa kaikki päivät olisivat tällaisia. Saisi nukkua pitkään, syödä aamiaista puoli kahdeltatoista, käydä puolentoista tunnin kävelylenkillä syysraikkaassa ja keltaisena ja punaisena hehkuvassa metsässä, kokata terveellistä ja hyvää ruokaa rakkaansa kanssa ja viettää ilta sohvalla, höyryävää lakritsinjuuriteetä sisältävä muki kädessä. Jospa vain. Mutta: jos kaikki päivät olisivat tällaisia, ei näitä päiviä ehkä arvostaisi yhtä paljon kuin nyt. :)

Ei mulla tällä erää muuta. Mukavaa sunnuntai-iltaa! ♥

weheartit.com

20. lokakuuta 2012

Lakritsinjuuresta, kanelista, appelsiinin kuoresta... niistä on loistava tee tehty

Vietin perjantaita I love me-messuilla messukeskuksessa. Alkuiltapäivän vilinän jälkeen saleissa alkoi olla vähän väljempää ja nähtävää riitti moneksi tunniksi. Ensimmäistä kertaa (?) tällä nimellä järjestettävät, entiset muoti-, kauneus- ja terveysmessut sisälsivät näiden em. teemojen lisäksi myös koru- ja kellomessut.

Mulla oli noin kolmisen tuntia aikaa kierrellä messukeskusta, ja suuntasin heti ensimmäiseksi terveyspuolelle. Terveysmessuilla oli satoja näytteilleasettajia aina superfood-kaupoista ja kahviloista kuntosaliyrittäjiin ja kauneushoitoloihin. Mukaan tarttui mm. superfoodseista aurinkokuivattuja mulperinmarjoja, chia-siemeniä, raakasuklaatuotteita sekä teetä. Nuo mulperinmarjat ovat niin hyviä - ne maistuvat hieman toffeemaiselta vaikka niihin ei ole lisätty mitään. Menevät siis vaikkapa leffanaposteltavista. Ja ne ovat tietenkin täynnä ravintoaineita, mm. eri vitamiineja ja rautaa. Mulperinmarjojen sanotaan mm. puhdistavan maksaa ja auttavan anemianhoidossa. Mene ja tiedä, mutta herkullisia ne ainakin ovat!

Varsinaisen yllätyksen kuitenkin koin eräässä superfoodseja myyvässä kojussa, kun iskin silmäni superkauniiseen pakkaukseen. Tuote paljastui yrttiteeksi, jota ei vielä toistaiseksi myydä Suomessa. Kyseessä on lakritsinmakuinen yrttitee jota pääsin maistelemaan, ja... miten sen nyt sanoisi... USKOMATTOMAN HYVÄÄ!!! Puhdas ja hyvä maku, ja voi elämä mikä jälkimaku. Todella makea ja lakritsainen. Mä olen lakritsi-ihminen henkeen ja vereen, ja voin kertoa että tämän teen myötä voin nautiskella lakritsista hyvällä omalla tunnolla vaikkapa joka päivä. :)

kermanvalkoista.blogspot.fi

18. lokakuuta 2012

Torstai on pannukakkupäivä

Kohtaus lounaalta - jälkkäriksi on pannukakkua ja kaikki ympärilläni mättävät sitä hyvällä ruokahalulla, ison kermakeon ja hillopläjäyksen kera tietenkin. Minä, laktoosivammaisena ja hiilareita ainakin arkena välttävänä jään tuijottamaan muiden herkkuhetkeä kuola valuen.

Kohtaus illalliselta - kun homejuusto-kinkkupasta (eli kesäkurpitsapasta) on syöty, keksin tehdä pannukakkua. Siis täysmaitoon ja mantelijauhoihin. Mistäs ihmeestä minä tuon idean sain? :)

Ei sitten kulunut montaa minuuttia kun olin jo vispannut pannukakkutaikinan valmiiksi. 20 min turvottamista ja sitten uuniin. Seuraksi vatkataan tietenkin kermaa. Hillon virkaa toimittaa itse tekemäni "äppelmos" eli omenamuussi. Senkin reseptin voisin jakaa täällä joku kerta, vaikka siihen tuleekin vain kotimaisia omppuja ja steviaa. Omenat eivät toki ole hiilareista vapaita, mutta se on silti parempi vaihtoehto kuin sokerilla kyllästetyt hillot.

Itse pannukakkureseptin löydät täältä. Muutin sitä tällä kertaa hieman ja siitä tuli paljon parempaa kuin edellisellä kerralla. Suurimpana syynä on varmasti kolmen kananmunan käyttäminen neljän sijaan.

17. lokakuuta 2012

Lehtikaalisipsit

Kiitos Glorian Ruoka & viini. Olet ihana lehti ja odotan ilmestymistäsi joka kuukausi. Hurahdan resepteihisi joka kerta ja joka kerta ne myös lunastavat lupauksensa. Tällä kertaa rakastuin lehtikaalisipseihin, jotka on älyttömän helppo tehdä ja maistuvat niin hyviltä. Nämä korvaavat leffanaposteltavat ja ovat niin terveellisiä kuin naposteltavat nyt voivat olla. Olen ostanut samaisia sipsejä Ruohonjuuresta noin neljän euron hintaan (ja silloin kyseessä on ollut pienen pieni pakkaus), ja nämä maistuvat melkeinpä ihan samalta, jos eivät paremmilta. Ja ovat puoli-ilmaisia.

You're only 20 minutes away from heaven!

kermanvalkoista.blogspot.fi
Lehtikaalisipsit

150 g lehtikaalia (noin 5-6 lehteä)
2 rkl oliiviöljyä
0,25 tl suolaa

Lämmitä uuni 175 'C. Putsaa ja huuhdo kaalinlehdet. Kuivaa niitä hieman talouspaperilla. Revi kaali suupalan kokoisiksi palasiksi, mutta älä käytä vartta. Laita revityt kaalinlehdet isoon kulhoon ja lorota päälle oliiviöljyä. Ripottele päälle suola. Kääntele kaalinlehtiä hyvin, jotta jokainen saa varmasti oman osuutensa öljystä ja suolasta.

Levitä kaalinpalaset uunipellille leivinpaperin päälle. Paista uunin keskiosassa noin 10-12 minuuttia. Levitä kaalinpalaset talouspaperille ja anna kuivahtaa. Nauti!