6. elokuuta 2012

Good memories, happy times - eli matkakertomus

Tajuttoman väsymyksen ja kiireisen, ystävien ja perheen täyttämän viikonlopun jälkeen tuntuu hyvältä istua tässä, energisenä ja onnellisena, kirjoittamassa ensimmäistä kunnon tekstiä pitkän matkani jälkeen. Heti alkuun on myönnettävä ihan reilusti että hieman tämä paluu myös kirpaisee. Matka oli nimittäin paras koskaan tekemäni, ja sain sieltä niin paljon eväitä elämälleni etten olisi koskaan edes uskaltanut toivoa. Vaikka tämän loman tarkoituksena oli pelkkä löhöily, tuntuu siltä että rentoutumiseni on mennyt uudelle tasolle.

Lähdimme siis Helsinki-Vantaalta kohti Aasiaa ja sen ihania lomakohteita. Kiertelimme Aasiassa melko paljon, ja lempisuurkaupungiksi valikoitui Singapore. Se oli erilainen kuin olin odottanut - paljon siistimpi mutta toisaalta myös hieman persoonaton. Tämä persoonattomuus ei siis johtunut siisteydestä, mutta jotenkin kaupunki jäi minulle hieman kysymysmerkiksi. Se oli hyvin kliininen, ja sen täydelliseen ulkokuoreen olisi ehkä kaivannut jotakin pientä säröä joka olisi tehnyt kaupungin vielä mielenkiintoisemmaksi.

Singaporen Chinatown.
Kaikki kuvat: kermanvalkoista.blogspot.fi

Ruoan taso ei myöskään ollut ihan niin hyvä kun olin odottanut. Ehkä mun odotukset olivat liian korkealla! ;) Toisaalta emme myöskään ruokailleet missään ihan ehdottomissa fine dining-paikoissa, vaan enimmäkseen keskitason paikoissa. Nähtävyyksiä riitti, mutta käytimme aikamme enimmäkseen kaupoissa, joita siellä riittää. Jokavuotisen Singapore Salen ansiosta lompakkomme tyhjenivät tehokkaasti, eikä aikaa juuri jäänyt muuhun. Tarjoukset ovat huimia - kenkiä ja laukkuja saa alle parilla kympillä ja vaatteet voivat olla vieläkin halvempia. Ja nämä siis ihan laadukkaita. Useimmat merkkituotteetkin ovat alennuksessa, ja aleprosentit ovat tajuttomia. Luksuslaukut tosin ovat paljon kalliimpia kuin meillä, mikä tuli mulle yllätyksenä. Menin esim. käymään Mulberryn alessa, josta sai Alexaa ja Bayswateria (ihan normiväreissäkin!) ainakin -30 % - ja hinta oli silti kalliimpi kuin meillä! Ei siis kannata sokaistua prosenteista vaan vertailla hintoja laskin kädessä.

Singaporen jälkeen matka jatkui Indonesiaan, jossa kävimme Balilla ja pienemmillä saarilla. Bali osoittautui jonkinmoiseksi pettymykseksi, vaikka olinkin lukenut sen maineesta likasena turistirysä-saarena. Sellainen se tosiaan olikin. Rannat olivat likaisia, turisteja oli joka puolella ja yli-innokkaat kojumyyjät ja taksikuskit kävivät välillä suomalaisten hermojeni päälle. ;) Toisaalta Balilta löytyi myös kivoja rantoja, ihania spa-hoitoloita (joista sai ihanaa hierontaa), loistavaa ruokaa ja tuoreita hedelmiä. Ja upeita auringonlaskuja.

Ranta Balilla

Hedelmiä, mmmmm ♥

Otimme kuitenkin jalat allemme melko pian ja lensimme ihastelemaan pienempiä saaria, jotka osoittautuivat niin upeiksi ettei sanotuksi saa. Rannat olivat puhtaita ja tyhjiä, sillä saimme hyviä vinkkejä eräältä Balille muuttaneelta länsimaalaiselta mieheltä siitä, minne kannattaa ja ei kannata mennä. Ruoka oli jopa Baliakin maukkaampaa (ja halvempaa), auringonlaskut vieläkin upeampia (vai johtuiko se vain siitä paikasta? ;)) ja tunnelma paljon rauhallisempi. Ostosmahdollisuudet olivat melko huonot näissä paikoissa, mutta Singaporen shoppailumaratonin jälkeen se ei haitannut yhtään. Itse asiassa keskityimme lähinnä löhöilyyn ja syömiseen, mikä oli tosi hyvä veto kaiken shoppailun ja Balin nähtävyysrallien jälkeen.

Lopulta kuukauden matkani oli ohitse ihan liian pian ja olisin voinut jäädä matkustelemaan vielä ainakin pariksi kuukaudeksi. Tällä kertaa se ei kuitenkaan ollut mahdollista työni vuoksi, mutta suunnitelmissani siintää jo uusi matka ensi vuodeksi... :) Suosittelen Indonesiaa matkakohteena todella lämpimästi, mutta itse kohde kannattaa valita huolella. Pitkien lentomatkojen vuoksi neuvoisin oleskelemaan siellä ainakin sen pari viikkoa, sillä muuten matka loppuu ennen kuin se on kunnolla ehtinyt alkaakaan. Lentoaika riippuu ihan kohteesta, mutta meillä meni mennessä melkein 30 tuntia ja paluumatkaan meni vähän päälle 20 tuntia, vaihtoineen kaikkineen. Nyt kun olen toipunut matkasta tuntuu siltä, että voisin hypätä koneeseen vaikka heti!

Good memories, happy times. ♥

1. Oi että. Oli varmasti ihana loma! Joko on suunnitelmissa mihinpäin seuraavaksi? (:

Itse olen Indonesiassa käynyt Sumatran saarella Lake Toballa. Se oli ihan USKOMATON paikka! Turisteista ei ole enää tietokaan, kun kaikki pakkautuvat pääasiassa sinne Balin surffi-mestoihin, joten siellä on ihanan rauhallista ja aivan upeat maisemat.

1. Kuulostaa ihanalta!! :)

Jep, loma oli kyllä niin ihana, en malttaisi odottaa seuraavaa. Luulenpa että haluaisin takaisin noihin maisemiin jo ensi vuonna, joten se voi hyvinkin olla se seuraava matka. Toisaalta mieli halajaisi myös Australiaan, mutta sehän on siinä melko lähellä, joten ehkäpä ne kaksi voisi yhdistää. :)

2. Teidän reissu kuulostaa aivan ihanalle! Olin itse viime tammikuussa 5 viikkoa Aasiassa reissussa ja Bali oli eniten odottamamme kohde. Kuta beach osoittautui vielä paljon pahemmaksi kun olimme osanneet kuvitella mutta toisaalta Gilejen saaret oli ehdoton lempikohteeni jossa vietimmekin viikon verran. Toinen ihana paikka oli Ubud, ihanine ravintoloineen ja katuineen:) Seuraavalla kerralla haluan ehdottomasti matkustaa Gilejen saarista vielä eteenpäin tutkimaan pienempiä ja koskemattomia saaria!

Toinen lempikohteemme oli Kambodza, suosittelen ehdottomasti joskus matkustamaan sinne!

1. Kiitos vinkeistä!! Kambodzasta olen kuullut samaa, se kiinnostaisi kyllä minuakin!

Mekin kävimme muuten Ubudissa, unohdinkin mainita. Se oli ihana paikka, paljon rauhallisempaa kuin esim. Kutalla tai Seminyakissa, sieltä löytyi paljon kivoja pikku putiikkeja ja ne ravintolat... ♥ Gileillä emme käyneet mutta Lombokilla kylläkin. Se oli u-p-e-a! :)

3. Mainitsit joskus siellä reissussa ollessasi, että olet oppinut paljon itsestäsi myös matkan aikana? Uskallatko avata sellaisia kokemuksiasi täällä ? :)

1. Totta! :) Olisin halunnut kirjoittaa siitä jo tuohon matkakertomukseen, mutta silloin tekstistä olisi tullut niin pitkä että päätin säästää ne kohdat erilliseen postaukseen. Mutta ajattelin siis kyllä kertoilla myös siitä puolesta, sillä siitä muodostui yllättävän iso osa matkaani. :)