2. heinäkuuta 2012

Yksityisen lääkäriaseman ihanuus

Kuten olen jo paljastanut, olen lähdössä matkailemaan ensi viikolla. Sen vuoksi päätin pistäytyä lääkärissä minua piinanneen sitkeän kurkkukivun vuoksi. Olo on muutenkin ollut vähän hutera mutta kuumetta ei ole noussut. Mutta mites sinne lääkäriin oikein pääsee? Lomailemme tällä hetkellä mieheni kanssa muualla kuin kotipaikkakunnallamme, joten oleskelukunnan terveydenhuolto ei tule kyseeseen. Olen juuri lopettanut opintoni enkä siis enää kuulu rakkaan ja tehokkaan YTHS:n (huomaa pieni sarkasmi) eli opiskelijaterveydenhuollon piiriin. En myöskään ole vielä työelämässä, joten työterveyshuolto ei minua tässä tilanteessa pelastanut. Ainoaksi vaihtoehdoksi siis jäi valita yksityinen lääkäriasema.

Soitin ajan tänä aamuna ja sain ajan täksi iltapäiväksi. Huiman nopeaa toimintaa siis. Tuli heti mieleen YTHS:n vastaus kun soitin sinne varatakseni toista aikaa toukokuun lopussa:

Minä: "Hei, tarvitsisin ajan mahdollisimman pian."
YTHS: "Ensimmäinen vapaa aika löytyy elokuussa".

Jep. Nyt sain siis ajan samalle päivälle ja palasin äsken kotiin Burana-resepti kourassa. Kymmenen minuuttia lääkärin vastaanotolla plus toimistomaksu, hintaa yhteensä vähän alle viisikymppiä. Ei siis todellakaan mikään alhainen taksa, mutta toisaalta palvelun nopeus ja tehokkuus on sen arvoista. Ei tarvinnut jonottaa neljää tuntia päivystyksessä. Ja koska kyseessä ei ilmeisesti ole mikään pientä virustautia kummoisempi, labratestitkin jäivät tällä kertaa tekemättä. Säästyipähän siis pari kymppiä! Harmi vain että kunnallinen terveydenhuolto on niin huonossa jamassa. Ei ole mielestäni mitenkään hyväksyttävää että ei-kiireellistä hoitoa vaativa saa odottaa kuukausikaupalla lääkäriaikaa ja kiireellistä hoitoa tarvitseva saa kärvistellä kivuissaan terveysaseman käytävillä tuntikausia. Onnekseni vältyin kuitenkin tällä kertaa siltä kohtalolta.

4 kommenttia:

  1. Oh, oi voi. Onneksi kaikki hyvin kuitenkin! Hyvää matkaa! :)

    VastaaPoista
  2. Samoilla linjoilla kanssasi! Yksityiselle pääsee "sormia napsauttamalla" eikä sen kustannukset päätä huimaa, etenkin kun kyse on aina omasta terveydestä. Minulla on vielä joskus lapsena otettu sairauskuluvakuutus, joka kattaa jokaisen yksityisellä käynnin ilman omavastuuta. Eihän se vakuutuskaan halpa ole mutta eipä harmittanut, kun polven tähystyksen jälkeen lasku meni suoraan vakutuusyhtiöön :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuo sairauskuluvakuutus olisi ollut hyvä veto, mutta valitettavasti omat vanhempani eivät sitä tajunneet minulle ottaa. ;) Olen kuitenkin päättänyt että jos jälkikasvua siunaantuu niin heille hankin ehdottomasti vakuutuksen heti kun se on mahdollista.

      Poista