3. kesäkuuta 2012

Harder, better, faster, stronger

Blogini on ollut hyvin syömispainoitteinen tällä viikolla, ja mieli tekee kirjoitella myös hieman urheiluistani. Kuten olenkin jo kertonut, pahat allergiaoireet ovat estäneet kovimman liikunnan jo monta viikkoa. Nyt oireet alkavat onnekseni vihdoinkin helpottaa, ja olenkin uskaltanut ottaa treeniohjelmaan mukaan jälleen reippaat juoksupyrähdykset. Eilen juoksin noin 45 min ja melko kovaan tahtiin. Menoa edesauttoi myös koko aamupäivän jatkunut sade, jonka jälkeen oli hyvä fiilis lähteä metsäpolulle juoksemaan kun pahimmat pölyt olivat huuhtoutuneet sateen mukana pois.

Olen kyllä juossut koko toukokuun, mutta välillä olen joutunut keskeyttämään juoksun hengenahdistuksen vuoksi ja välillä olen juoksuaikeistani huolimatta tyytynyt reippaaseen kävelylenkkiin. Ehkä ärsyttävin piirre juoksussa allergiaoireiden aikana on kuitenkin se, että nenä vuotaa ihan koko ajan. Juuri kun olen saanut niistettyä, tuleekin jo tarve seuraavalle nenäliinalle. Olen aina ennen lenkkiä yrittännyt sulloa taskuihin niin monta nenäliinaa kuin niihin vain mahtuu, mutta ne ovat silti usein loppuneet kesken. Yritä siinä sitten juosta kun koko ajan pitäisi tehdä jotakin muuta!


Saliharjoittelua olen harrastanut aktiivisesti joka viikko, mutta viime aikoina olen hieman muuttanut harjoitusohjelmaani. Olen keskittynyt enemmän käsiini ja jättänyt kyykyt ja muut samantapaiset liikkeet minimiin. Syynä tähän on se, että haluan kiinteyttää enemmän yläkroppaani, sillä alakroppa alkaa olla jo hyvässä kuosissa. Tasapainon saavuttamiseksi en halua enää korostaa alakropan lihaksiani liikaa. Ei sillä että olisi pelkoa "bulkkauksesta", mutta olen tehnyt niin kovia sarjoja jaloilleni että välillä on ihan hyvä tasoittaa menoa ja vain ylläpitää saavutettuja tuloksia. Tämän lisäksi olen tehnyt paljon vatsa- ja selkälihaksia, ja olenkin löytänyt muutaman ihan sairaan tehokkaan liikkeen joita tehdessä tuntee todella tekevänsä töitä. Suosikkina on tietenkin vanha kunnon hoover, jossa pysyttelen tätä nykyä noin minuutin.

Pyörääni en ole vielä ottanut käyttöön, mutta se odottaa jo kesän pyörälenkkejä. Suunnitelmissani on tehdä myös pidempiä lenkkejä, ja yritänkin taivutella mieheni mukaan esimerkiksi Inkoon tai Porvoon suuntaan. Olen aina unelmoinut tekeväni pitkän pyöräretken, ja nyt kesällä siihen olisi mahdollisuus kun lomailen koko kesän ja miehenikin pitää lomaa. Ja voihan sellaisen retken toteuttaa viikonloppunakin. Mukaan pitää ehdottomasti pakata reilusti vettä ja jotakin pientä evästä. Matkan varrella voi sitten pitää herkuttelutaukoja vaikka jonkin jätskikioskin luona, ja taukoja pitääkin pitää tarpeeksi. Muuten kokematon peppu puutuu, jalat menevät hapoille ja pyöräilystä katoaa ilo.

Tänään luvassa on joko juoksulenkki tai saliharjoittelu, riippuen säästä. Olen kyllä juossut sateessakin, mutta en kyllä pidä siitä yhtään. Silloin en oikein pysty keskittymään itse suoritukseen kun mietin koko ajan kuinka vaatteeni kastuvat läpimäriksi tai miten monta minuuttia on vielä jäljellä että pääsen kuivattelemaan märkiä jalkoja tai vaatteita. Senpä vuoksi aion ihan suosiolla lähteä kuntosalille jos sadekuurot yllättävät. Nyt tosin näyttää melko lupaavalta, sillä aurinkokin pilkistää! Mukavaa sunnuntaita!

kuvat: weheartit.com

2 kommenttia:

  1. Olipa kiva lukea sun treenailusta. :) Ja hei - eritoten hymyn (ja ehkä pienen kateuden rippeenkin) sai huulille "kun pidän lomaa koko kesän". Wow - ihanaa nauti!! Nuo pyöräilyreissut kuulostaa kans hyvälle, itsekin tarkoitus jonkinlaisia pitempiä pyöräreissuja myöskin tehdä, mahdollisesti ahvenanmaalle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Satu, nauttia aion! Ensimmäistä kertaa elämässäni pääsen lomailemaan näin pitkän aikaa. Olen myös puurtanut töissä joka kesä opiskelujeni ajan, joten loma tulee todella tarpeeseen. ;)

      Tuo Ahvenanmaa on muuten ollut minunkin suunnitelmissa! Puhuttiin siitä mieheni kanssa jo vuosia sitten mutta ei sitten koskaan tehty asian eteen mitään. Upeat suunnitelmat sulla! :)

      Poista